Friday, January 20, 2012

Ängelholm nästa

Efter att ha arbetat elva dagar i sträck på stadsbiblioteket känns det skönt att få ledigt en långhelg. I morgon bär det av till Ängelholm för UFO-Sveriges årliga träff på Hotel Lilton. Det blir styrelsemöte klockan två och sedan middag på restaurang Telegrafen, följt av mingel och eftersnack på hotellet. En trevlig tradition som UFO-Sverige haft drygt ett tiotal år.

Dagen har jag för övrigt ägnat åt arbete i arkivet. Vi var fyra på plats i AFU i dag: Anders, Sven-Olov, Leif och Tarja. Klockan två fick vi besök av Jan Lunde från Norrköpings kommuns arbetsmarknadskontor. Han kom tillsammans med Krister som kommer att börja arbetsträna hos oss på halvtid från och med tisdag. Anders och jag fick också möjlighet att diskutera AFU:s framtidsplaner med Jan Lunde och eventuellt vidare samarbete med kommunen.

Flitiga arbetare på AFU: Sven-Olov, Anders och Tarja (Leif sitter i annan lokal)

Passade också på att titta in i det som skall bli nya Evansbiblioteket. Luftfuktarna är nu borttagna och man har förberett för murning, målning och golvläggning. Det blir utmärkt att flytta in i en nyrenoverad, fräsch lokal.


På bokfronten fick jag i dag Reflections of a ufo investigator av Kevin Randle. Han är en amerikansk ufolog med mer än 40 års erfarenhet av fältundersökningar. Det här är hans självbiografi och vi får följa honom från tonårens första möten med ämnet, universitetsstudier och militära karriär plus naturligtvis alla upplevelser som aktiv ufolog. Sannolikt spännande läsning framöver.


Vill också passa på att göra lite reklam för de föredrag som Sällskapet för parapsykologisk forskning håller i Stockholm. Jag fick deras medlemsblad i går och under våren har de flera intressanta föredrag som det för mig tyvärr blir lite för långt att åka till. Den 24 januari kommer föreningen att ta upp fysiska fenomenen i samband med seanser i en dialog mellan Camilla Persson och Jan Fjellander. Det ämnet bör vara intressant för alla ufologer. Man träffas klockan 19 på Valhallavägen 148.


Och så till slut undrar jag om det går in en elefant i Tobias Lindgrens bil? Tobias hämtar upp mig i morgon för färden till Ängelholm. Nåja, elefanten är inte så stor utan en gåva till UFO-Sveriges kassör Gunnar Karlsson, som samlar elefanter medan jag samlar ugglor. Vi brukar leta våra favoritdjur åt varandra och den här gången har jag hittat ett exemplar som jag hoppas Gunnar kommer att gilla. Väl mött i Ängelholm!