Monday, May 30, 2011

Men in black

I dag fick jag den senaste boken från Nick Redferns penna, The real men in black. Den ska bli spännande att läsa och jag kastar mig över den direkt för att kanske också hinna en recension till nästa UFO-Aktuellt. Av kapitelrubrikerna att döma är det en sammanställning av både klassiska och nya fall plus olika teorier om dessa gåtfulla personers ursprung och funktion.


En svensk ufolog som eventuellt har konfronterats med en av dessa MIB är UFO-Sveriges tidigare ordförande Bevan (Thorvald) Berthelsen. När jag intervjuade honom 1992 berättade han om flera märkliga upplevelser som inträffade 1972-73.

Jag intervjuar Thorvald (Bevan) Berthelsen 10 oktober 1992

En sommarnatt i juni 1972 går Bevan upp i sömnen och cyklar cirka två kilometer till Slätängen, en obebodd platå med några ödetorp mellan Köping och Arboga. Där kvicknar han till och undrar vad han gör här mitt i natten. Han plockar en bukett blåklockor, hittar sin cykel och trampar hem igen. Hemma undrar frun var han har varit i flera timmar. Något logiskt svar kan Bevan inte ge. Han brukar aldrig gå i sömnen.

Efter cirka en vecka blir han oerhört intresserad av ufo och lånar alla ufoböcker på det lokala biblioteket. Året efter blir Bevan den drivande kraften i nystartade Köpings UFO-förening och 1976 väljs han till ordförande för UFO-Sverige och drar igång en imponerande PR-satsning för ufosaken. Man kan inte låta bli att ställa sig frågan: vad hände egentligen natten vid ödetorpen?

Den 11 mars 1973 observerar Bevan, tillsammans med tre arbetskamrater, ett ufo över Köping. Händelsen presenteras i flera lokaltidningar dagen efter. Samma dag som artiklarna står i tidningen knackar en man på i familjens hus på landsbygden. Bevan öppnar och möts av en man i 30-årsåldern. Han är mycket korrekt klädd, brun kostym, vit skjorta. Mannen är svarthårig, verkar solbränd, har sneda ögon men inte asiatiska. Han talar svenska, frågar hur Bevan mår och sedan vad som händer om man åker åt olika håll på vägen, tackar och går därifrån.

Bärgslagsbladet 12 mars 1973

I intervjun berättar Bevan: "Jag tänkte, vem fan var det där. Han hade ingen bil. Jag sprang ut och tittade, raksträcka åt bägge håll. Han var borta. Hade han gått till fots så hade jag sett honom... Ögonen var sneda. Det var det jag tänkte på direkt. Efteråt tyckte jag det var skumt."

Jag ringde upp Bevan i går och han berättar att han fortfarande inte har någon förklaring till dessa båda upplevelser. Visserligen, menar han, kan det ha varit någon figur som verkligen ville fråga om vägen. Men det hela var egendomligt eftersom han försvann så plötsligt. Vad gäller händelsen på ängen har han aldrig försökt finna svaret med hjälp av hypnos.

Egendomliga individer har en tendens att dyka upp i ufosammanhang men oftast har det väl den mera jordnära förklaringen att ämnet i sig har en tendens att attrahera udda existenser. Vi som sysslar med ufo ses nog för övrigt också av gemene man som något excentriska. Och då får jag väl passa på i sammanhanget att redan nu gratulera min gamle vän och AFU-kollega Anders Liljegren som fyller 61 år 31 maj. Han är på sätt och vis AFU:s egen MIB - Mäkta Imponerande Bokexpert. Grattis Anders!

Anders Liljegren