Sunday, November 7, 2010

Hyllor och synkronicitet

Denna allhelgonahelg har jag ägnat åt att snickra ihop en stor del av de olika typer av hyllor AFU köpte från Ikea för ett par veckor sedan. Två Billyhyllor till har det blivit i biblioteket vilken kommer att behövas när Clas Svahn och Håkan Ekstrand snart hämtar cirka 9.000 böcker och annat ufomaterial med en sammanlagd vikt av fem ton!!! Denna donation från England är den största samling AFU någonsin fått. En enastående fin gåva från Hilary Evans och flera andra engelska ufologer.

Biblioteket med nya hyllorna 

I C-arkivet har jag satt ihop två Ivarhyllor och allmänt gjort det lite mera estetiskt genom att sätta upp affischer. Slutligen har D-arkivet begåvats med nya praktiska sorteringshyllor för tidskrifter. Där fick jag hjälp av Anders Liljegren i lördags och fortsatte själv med resterande hyllor idag. Stora samlingar tidskrifter kommer i en stadig ström till AFU så nu blir de lättare att sortera på länder och år.

Nya sorteringshyllor för tidskrifter i D-arkivet

I veckan fick jag Solomon islands mysteries. Accounts of giants and ufos in the Solomon islands författad av Marius Boirayon. Samma vecka fick jag ett mail från Nils-Olof Jacobson som för många år sedan skrev den numera klassiska Liv efter döden?: om parapsykologin, mystiken och döden. Nils-Olof frågade om jag kände till berättelserna om ufo och olika typer av varelser som rapporterats från Solomon islands. Det visade sig att Nils-Olof forskat en hel del själv i saken, korresponderat med Marius Boirayon och andra som är insatta i frågan. Nils-Olof fick till och med in en insändare i Solomon Star News.


Här kan man tala om en lustig slump, närmast en synkronicitet á la Carl Gustav Jung. Nils-Olof har för övrigt en egen hemsida där han presenterar sina intressen och även lagt ut en hel del artiklar han skrivit. Vi var ju båda en gång skribenter i tidskriften Sökaren. Sorgligt att den försvann för ett par år sedan i och med Sven Magnussons alltför tidiga bortgång. Men hans livsverk lever kvar och jag är glad över att vi har hans samlade efterlämnade material i AFU.