Friday, January 8, 2010

Vinterdag i arkivet

I min förra blogg skrev jag om Edith Nicolaisens närobservation i november 1955 och undrade om någon kunde tänka sig att leta efter den artikel i Östgötapressen som, enligt Edith, skulle ha skrivits om andra vittnen som observerat samma föremål. Till min stora glädje nappade bloggläsaren Cristoffer på idén. Han har ägnat flera timmar åt att läsa mikrofilmer på Linköpings stadsbibliotek och hittills hunnit gå igenom Östgöta Correspondenten, Östergötlands Dagblad och Östergötlands Folkblad. Tyvärr ännu inget napp men ett varmt tack till dig Cristoffer för den fina hjälpen. Hoppas du hinner några fler östgötatidningar.


En varm fika behövdes verkligen denna dag. Här Sven-Olov Svensson och Susanne

Kompledig från jobbet har jag ägnat denna kylslagna dag åt att försöka få lite ordning i AFU:s bibliotekslokal. På plats i arkivet fanns Sven-Olov och Susanne och jag började med en trevlig fika med gänget, vilket för mig innebar en kopp varm glögg. Därefter tillbringade jag några timmar med att flytta om i hyllorna för att få mer plats för våra ständigt växande samlingar. Tre exemplar av varje ufobok som givits ut kräver sin plats. Sven-Olov bidrog genom att bära bort utländska ufotidskrifter som blivit liggande i biblioteket och forsla dom vidare till d-arkivet.


En påpälsad Sven-Olov bar tidskrifter mellan arkiven
Mitt under arbetet ringde Caroline Lindblad från 24nt och bokade in ännu ett teveprogram om ufo. Denna gång blir det ett studiosamtal på torsdag vilket förstås innebär lite planeringsjobb för att allt ska klaffa.

Lite mer växtplats och bättre ordning blev det i några hyllor

När jag i går ringde Clas för att fråga om dokumentationen av värmlandsprojektet 2002 och 2004, för min bok om UFO-Sveriges historia, klagade vi båda över bristen på tid för ufoarbetet. Ingen har hunnit göra någon sammanställning av alla data från Värmland trots att resultatet var mycket intressant. Så oändligt många projekt som ligger och väntar och så få som kan göra jobbet. Tiden vår fiende, som Mon Cousin säger i Hedebyborna, underbart gestaltad av skådespelaren Ingvar Kjellsson.
Man måste kanske se vår situation lite med örnens blick. Ser man sig om i världen så är det få förunnat att kunna ägna sig åt egna intressen så stor del av tiden. Men nog skulle det ändå vara trevligt att kunna ägna mer tid åt ufoarbetet och AFU. Makterna får väl ordna en tipsvinst eller något.