Sunday, August 9, 2009

UFO-Sveriges historia

Idag har jag ägnat mig åt att leta bilder i arkivet för att illustrera min långa artikel om UFO-Sveriges historia. Historiken finns att läsa både på min egen hemsida och på UFO-Sveriges plus att den är utgiven som småtryck. Den som tycker att svensk ufologi inte utvecklats under åren rekommenderar jag att läsa min historik. Det är ett imponerande arbete som lagts ner av många ufologer sedan startåret 1970 och som resulterat i att vi idag har bättre data om ufofenomet och en ordentlig grund för fortsatt forskning.

Birgitta Andersson, nyvald ordförande 1979, samt avgående ordföranden Thorvald Berthelsen vid UFO-Sveriges riksstämma i Köping 7 april 1979

När jag idag läser igenom historiken, som publicerades i UFO-Aktuellt 1995-1996 ser jag att mycket fattas som borde varit med och en hel del formuleringar har blivit mindre lyckade. Förhoppningsvis kommer jag framöver att hinna skriva en reviderad historik som också tar med utvecklingen efter 1995.

UFO-Sveriges styrelse 1980. Fr. v. Mats Nilsson, Carl-Olov Pettersson, Annika Nordin, Christer Nordin, Håkan Ekstrand

Det är alltid med en varm känsla av nostalgi jag bläddrar bland gamla ufosverigefoton. Samtidigt noterar jag att det fattas foton från många år och olika evenemang. Du som har gamla foton från UFO-Sveriges riksstämmor eller andra arrangemang får gärna maila dom till mig. Gamla ufosverigerävar får väl glädja sig åt några minnen här på bloggen.

Bertil Kuhleman (t.v.) och dåvarande ordförande Christer Nordin vid riksstämman i Gävle 13 april 1985