Friday, June 26, 2009

Arbetsdag i arkivet

Solen strålar från en klar himmel och värmeböljan tycks hålla i sig. Det kan bli lite för mycket av det goda så idag har Anders Liljegren och jag tillbringat dagen med att arbeta i vårt skönt svala arkiv. Det finns hur många obearbetade högar som helst med ufomaterial i AFU så det är bara att kasta sig in i sorteringsjobbet. Anders försöker få ordning på rapportarkivet så vi kan samordna svenska, norska, danska och finska uforapporter i en gemensam mastersamling. Själv har ägnat mig åt att försöka organisera högarna med material som vi köpt från Jan-Ove Sundberg: uforapporter, pressklipp, foton, korrespondens med mera.

Anders Liljegren försöker få ordning på UFO-Sveriges rapportarkiv

I morse tog jag fram en lista på alla personer som sedan 1970 ansvarat för UFO-Sveriges rapportcentral och rapporthantering. Cirka 25 personer har under åren varit knutna till rapportcentralen och ofta utfört ett både tidskrävande och mödosamt arbete. Att det ibland har varit ovanligt stressigt att sköta UFO-Sveriges rapportcentral berättade journalisten Stig Aggestad, Eskilstuna när jag intervjuade honom i september 1984. Han tog över ansvaret för rapportcentralen 1980. Så här berättar Stig:

"Första halvåret var det lindrigt, enormt lindrigt och jag tyckte att det här var ju ingenting. Men det fick jag snart äta upp för hösten 1980 och vintern 1981 var det snudd på kris. Då ringde telefonen dygnet runt. Jag blev faktiskt lite skärrad till slut och fick en rejäl näsblödning ett par tre dagar. Så det var bara att ge sig av till akuten. Det blev för lite sömn och blodtrycket gick upp."

Stig Aggestad i sitt hem i Eskilstuna 13 september 1984


När jag går igenom UFO-Sveriges gamla arkivalier blir jag alltid imponerad över den idealitet som så många visat i ufosammanhang. Så mycket tid, pengar och energi som lagts ner på både fältundersökningar och föreningsaktiviteter. UFO-Sverige är onekligen en folkrörelse, om ändå en något udda sådan.