Monday, May 25, 2009

En annorlunda konspirationsteori

"I have an uneasy feeling that the world is being slowly and surreptitiously taken over by an all-powerful elite." Så skriver den nyazeeländske ufologen Bruce Cathie i sin bok The Pulse of the Universe: Harmonic 288, publicerad redan 1981. I dag är konspirationsteorier omåttligt populära, inte bara vad gäller ufo utan inom snart sagt alla sektorer av samhället. På sidan Top Conspiracy Sites hittar jag inte mindre än 258 länkar till olika konspirationssidor. Det är lätt att utveckla en mild form av paranoia om man följer med i dessa forum. Men då kanske man kan trösta sig med Henry Kissingers klassiska citat: "Even a paranoid can have real enemies".

Konspiration betyder enligt uppslagsverken ett hemligt samarbete mellan en grupp individer med dunkelt, olagligt eller illasinnat syfte. Konspirationer i den betydelsen finns naturligtvis och har alltid funnits, speciellt inom politik och religion. En bra studie av konspirationsteorier med speciell inriktning på ufo och uforörelsen är den 2003 utgivna A Culture of Conspiracy: Apocalyptic Visions in Contemporary America av professorn i political science Michael Barkun.


Ordet konspiration har av förklarliga skäl fått en negativ klang men egentligen kommer det från latinets conspirare som betyder "andas tillsammans". Att ordet också kan användas i ett positivt sammanhang försökte den amerikanska författaren Marilyn Fergusson visa i sin bok The Aquarian Conspiracy (1980) som blev något av new age-rörelsens bibel. Fergusson talade om en informell sammansvärjning av människor som strävade efter att skapa en bättre värld med goda ideer och en ny syn på människan.

Iden om hemliga grupper som konspirerar för att skapa en bättre värld är förstås inte ny. Den finns i flera religiösa traditioner och i den teosofiska rörelsen. Temat är också ofta förekommande i skönlitteraturen. Redan 1941 skrev science-fictionförfattaren Robert A. Heinlein en, för övrigt mycket läsvärd, novell med titeln Lost Legacy. Den ingår i samlingsverket Assignment in Eternity, vol 2. Tre psykologiintresserade personer från Kaliforniauniversitetet beger sig till det mytomspunna berget Mount Shasta och kommer där i kontakt med några representanter för en urgammal hemlig sammanslutning som besitter okända krafter och kunskaper. De försöker med olika medel påverka människor att skapa en bättre värld och förhindra att civilisationen går under i barbari och kaos.


Jag måste erkänna att jag lockas mer av de "goda" konspirationer som framfördes av 1950-talets kontaktpersoner. I dag handlar nästan allt om Greys och reptilvarelser som vill ta över jorden. Nog var det trevligare att läsa böcker som A Call at Dawn (1963) av Kelvin Rowe som skrev om de rymdmänniskor han hade kontakt med: "... they are among us - in the fields of science, in government circles, in all walks of life, quietly guiding those few willing to make this a better world."

Eller lyssna till följande fantastiska scenario från Song of Saturn (1968) skriven av Howard Mengers hustru Connie Menger. Det är citat från ett brev skrivet av en av Howard Mengers "rymdmänniskor": "So, in the spring of that year (1904), with a very simple but foolproof method we infiltrated into your families in every major country on the globe, a group of our engineers and scientists. In this way we have a detailed check on all activities and with the creation of your first nuclear device of distruction, we dispatched, in force, our "UFOs" and personnel."


En godhetens och humanitetens konspiration är onekligen en annorlunda konspirationsteori idag när det mesta tycks handla om ondskans hemliga kolportörer i en eller annan form. Om vi nu är egendom som gamle Charles Fort trodde så får vi väl hoppas att dom "snälla pojkarna" konspirerar lite mer.