Monday, April 13, 2009

I arkivens gömmor

Foto från AFU:s "personalmatsal" taget idag

Dagen har jag ägnat åt att sortera förenings- och personhistoriskt material i d-arkivet. Bland Sven Magnussons efterlämnade papper fann jag, förutom artiklar om ufo och nyandlighet, också en hel del som han samlat om Karlstad och Selma Lagerlöf. Det gladde naturligtvis mitt värmländska hjärta. Sven Magnusson och jag är ju båda "karlstadspöjker". Och Selma Lagerlöf är en av mina favoritförfattare.

Dessutom har jag sorterat in föreningsarkivalier från Stockholms UFO-förening och UFO-Nyköping. Det är fascinerande att studera de svenska ufoföreningarnas historia. Alla dessa ufologer som lagt ner stor möda på att bygga upp den svenska uforörelsen. Det är lätt att fastna i någon pärm med gammal korrespondens, klipp och protokoll. Vilket unikt material för sociologer och föreningshistoriker brukar jag tänka när jag bläddrar i pärmarna.

Det kommer ständigt in så mycket material till AFU att vi idag själva inte alltid vet vad som finns. I arkivens gömmor gör vi då och då "fynd" som vi inte ens visste att vi hade. Den som tycker det är tråkigt med gamla dammiga arkiv har aldrig förstått tjusningen med hitta dokument som öppnar nya perspektiv och ger svar på frågor som man undrat över en längre tid. Och att pussla ihop material om gamla uforapporter i form av klipp, korrespondens, foton, bandintervjuer med mera är ett spännande detektivarbete.

Vårt stora problem på AFU idag är tid. Vi som jobbar i arkivet nästan dagligen ser hur oändligt mycket som finns att göra. Det finns arbete för minst tjugo heltidstjänster på AFU. Framför allt behöver vi ideellt arbetande ufologer som är "självgående" och kan ansvara för till exempel bandarkiv, fotoarkiv, tidskriftsavdelningen, digitalisering, registrering av uforapporter i databasen, utbytesverksamhet med andra ufoarkiv med mera med mera. Du som känner att det här skulle vara något för dig är förstås välkommen att höra av dig.